Personbilar

Standard Vanguard Phase I/
1947-1953

Standard Vanguard Phase 1  tillhörande Bror ve Kronhalla.
Brevid bilen står min pappa och Nils i Poptorp
Ellinor Henriksen

Skoda/1952

koda 1952
Hugo Ludvigssons(Lugnet) Skoda cabriolet ! Den minns jag( ljusblå med vit cab) vägen till Poptorp gick ju förbi Luken på den tiden !
Kjell-Åke Eriksson
Skoda var inget vanligt bilmärke i Värmland på den tiden, och med den här cabrioletkarossen kan man nog anse att bilmodellen är väldigt ovanlig.
Bilkalendern för 1955 anger följande:
S 19063: Skoda 1952, ägare; Anläggningsarb. L. Olsson, Box 1104, Torsby.
Bilkalendern för 1957 Anger detsamma, men 1958 var numret borttaget ur registret.
Håkan Larsson

Gotthard Mattssons Morris minor

Morris CVT-47 s.k efterkrigsbil.

Foto från: Irmgard Henriksson

Gotthard hade den till att frakta varor i till sin affär.
Uppgiftslämnare: Bodiil Nordquist


Gotthard Mattssons Ford/1931

Med Gotthard Mattsson på utflykt till Norge. Gotthard och vår familj blev vänner för livet…
Olavi Halttunen

Bilkalendern för år 1955: S 3547; Ford 1931. Ägare: Verkstadsäg. H. Olsson, Badabruk. År 1957 var registreringsnumret vakant. Vem var då denne ”H” Olsson i Badabruk? Det ligger nära till hands att gissa på förnamnet Helge. I så fall kunde den här lilla lastbilen ha varit ett embryo till ett med tiden ansenligt entreprenadföretag. Den aktuella rörelsen fortlever alltjämt som ett åkeri – nu i tredje generationen (Per Boåsen).


Ester Åström Saab 92/1952

Saab 92

Fått lov av Kjell-åke Önnberg att lägga in fotot här.
Irmgard Henriksson.En till bild på bilen ur annan vinkel.

Jag har ju den Saab 92 som Ester Åström ägde och körde fram till 1978 när jag köpte den efter den avkörning hon råkade ut för. Jag gjorde i ordning de skador som fanns på bilen efter hennes avkörning och körde en hel del med bilen under 80-talet och början av 90-talet. Sen plockades bilen isär för en totalrenovering men många andra projekt kom emellan och 92:an blev stående. Nu har jag satt igång igen för att få bilen klar och eftersom tanken i början av 90-talet var att renovera till nyskick så fortsätter jag väl på den vägen. Det är ju alltid roligt att hitta gamla tidsdokument och solskydden till bilen är väl lite av ett sånt. Där sitter den gamla namnskylten som skulle finnas på den tiden (50/60-tal) och en skattekvittohållare till de skattekvitton som också fanns på den tiden. Tyvärr så har jag inga kvitton till just den här bilen men satte dit ett från min fars 92:a tillverkad samma år.

Årsmodell på Saabs första årgångar är lite luddigt. Bilen är i papperen en -51:a men lägger man ihop antalet tillverkade bilar per år och jämför med chassienumret så bör bilen vara tillverkad alldeles i början av 1952. Ester köpte bilen ny 1/2 1952 så det kan stämma med att den är tillverkad precis i början av -52. Jag hörde också det här med att hon skulle blivit erbjuden en ny bil istället för 92:an men jag var inte säker på om det var så, det fanns/finns många såna rykten om att ägare av gamla fina bilar som de köpt nya blivit erbjudna en ny bil istället. 
Kjell-åke Önnberg


Det svartvita kortet ska vara taget på en semesterresa i Norrland med Ester framför bilen.
Kjell-åke Önnberg

Esters sista tur med SAAB-en fick ett abrupt slut norr om Mårbacken, då hon råkade köra i diket och sedan blev det stopp mot en tall. Förståeligt att hon inte ville köra mer efter detta.
Ronny Jansson

Ester, som var vår närmast granne, var mycket noga med sin Saab och tvättade nästan varje gång hon hade varit ute och kört. När hon tvättade använde hon sig av hink, trasa och brandspruta! Hon sög upp vatten ur hinken med sprutan och sprutade sedan ut vattnet över bilen. Dåtidens högtryckstvätt.
Lars-olov Ludvigsson